PRESTATIEGERICHTE LANGEAFSTANDSGROEP

(Souplessemethode)

Doelgroep: Prestatiegerichte wedstrijdlopers van 5 km tot en met de marathon. 

Categorieën:  senioren en masters (35+ tot …..), vrouwen en mannen

 

Trainers:

Peter Ras

Corine Havinga

Eric Kloosterziel
Cora Kloosterziel



TRAININGSMETHODE:
De
Prestatiegerichte Langeafstandsgroep traint volgens de “trainingsmethode van Verheul” (Souplesse methode).

Kenmerkend hierbij is dat er veel en afwisselend in intervalvorm wordt getraind. Deze intervallen worden in het algemeen met een lagere intensiteit gelopen dan veelal gebruikelijk is.

De te lopen trainingstijden tijdens de intervallen worden afgeleid van het huidige 10km-prestatieniveau van de atleet en niet van het gewenste niveau. Hierdoor wordt meestal onder de verzuringsgrens getraind, tenzij lichte verzuring onderdeel van een specifieke training uitmaakt. 

De kans op blessures en overtraining nemen hierdoor af en de atleet raakt tijdens de trainingsperiode minder snel (over)vermoeid.

Het effect hiervan is de verzuringsgrens langzaam opschuift waardoor de atleet een hogere snelheid langer kan volhouden, en meer energie in de wedstrijd over heeft voor de laatste fase.

Lange langzame duurlopen worden in deze methode grotendeels achterwege gelaten. Langere duurtrainingen vormen weliswaar een belangrijk deel van de training maar worden altijd uitgevoerd met wisselende intensiteit of als fartlek. Daarbij wordt beoogd het bewegingsapparaat beter te trainen om op een soepele, ontspannen, manier de wedstrijdsnelheid langer te kunnen vasthouden.
Het regelmatig lopen van wedstrijden (niet altijd per sé op maximale intensiteit) is een ander belangrijk aspect van deze wijze van trainen.

 

TRAININGEN:

(3 Gezamenlijke trainingen per week)
Er wordt per maand een trainingsschema verstrekt met 5 trainingen per week, waarvan drie gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd. Het schema bevat verder informatie wat de te lopen intervaltijden zijn voor een bepaald 10km niveau, en vaak suggesties voor te lopen wedstrijden in de regio.

 

Groepsindeling:

De groep is in 2 niveaugroepen ingedeeld om zoveel mogelijk vergelijkbare atleten met elkaar te laten trainen.

 

Groep 1: Trainers: Cora en Eric Kloosterziel

Mannen: 10km < ca 44 minuten

Vrouwen: 10km < ca 49 minuten

 

Groep 2: Trainers: Corine Havinga en Peter Ras

Mannen: 10km > ca 45 minuten

Vrouwen: 10km > ca 50 minuten

 

Centrale trainingsmomenten:
Dinsdag en Donderdag 19:00 tot 20:30 uur, atletiekbaan PEC of omgeving
Intervaltrainingen; Deze trainingen worden afwisselend op of buiten de atletiekbaan van PEC uitgevoerd. Na gezamenlijk inlopen, losmakende-, spierversterkende- en lenigheidsoefeningen en coördinatieloopjes volgen "souplesse-intervallen" van (afwisselend) 200 tot 2000 mtr. Deze worden gelopen in een vanuit het huidige niveau berekend tempo. Variatie in pauzes, ondergrond en intensiteit vormen de basis voor aantrekkelijke en gevarieerde trainingen.


Zondag 09:00 tot 10:30/11:00 uur, training in bos/buitengebied
Bostraining in Hattem, Heerde of buitengebied Zwolle. Vaartspel- of heuvel-/intervaltraining, wisselende intensiteit, tempoduurlopen, of wedstrijd vervangende trainingen. Totale afstand meestal tussen 15 en 20km. Omdat de training op “parcourtjes” in het bos wordt afgewerkt zijn deze trainingen voor zowel groep 1 als 2 geschikt.

 

De overige trainingen (die individueel kunnen worden uitgevoerd) zijn ook gebaseerd op de methode van Verheul.

(zie hieronder een voorbeeld uit een trainingsschema)


Het regelmatige lopen van wedstrijden of wedstrijdvervangende trainingen is ook een belangrijk onderdeel van de methode.

Indien gewenst wordt in de trainingsschema’s naar speciale evenementen als de halve van Zwolle of een specifieke marathon toegewerkt.

 

Overige informatie:
De trainingsgroep is gericht op prestatiegerichte wedstrijdlopers die meerdere keren per week gericht willen/ kunnen trainen en een basis(wedstrijd)niveau hebben dat hen in staat stelt minimaal 60 minuten vrij intensief achtereen te kunnen lopen

Er is veel aandacht voor het beter kunnen presteren in wedstrijden door het delen van tips en ervaringen door de trainers en de lopers onderling.

 

Voor meer informatie:
Voel je je tot onze trainingsmethode aangesproken en wil je in onze groep meetrainen of het eerst een paar keer proberen?

Kom op dinsdag of donderdag eens naar de Atletiekbaan aan de Urksteeg voor 19.00 en vraag even naar een van de hierboven genoemde trainers, of neem even vooraf contact op en stuur even een mailtje met je naam, leeftijd, (loop)ambities, huidig niveau en trainingsmogelijkheden.

 

 

Corine Havinga, 06 – 2856 8565 of corine_havinga@hotmail.com

Eric Kloosterziel, 06 – 1255 1290 of kloosterziel@ziggo.nl

Aankomende evenementen

29-12-2019, 10:00 uur

Oliebollenloop

01-02-2020, 09:00 uur

AV PEC Indoor 2020

Schrijf je in

Wil je lekker meesporten? Schrijf je dan nu in

Waar kun je ons vinden?

Meer informatie over onze contact- en locatiegegevens

Atletiek. Wat is atletiek?

Atletiek is een oude sport waar de sporters (atleten) individueel
of in groepen (estafette en of clubcompetitie) presteren. 
Atletiek wordt zowel op de weg als op een atletiekbaan beoefend. Atletiek wordt wel 'de moeder der sporten' genoemd omdat het de menselijke basisbewegingen (lopen, springen, werpen) omvat.


Loopsport

Loopsport

Iedere beginnende en gevorderde loper kan terecht bij av PEC 1910.
Lees verder

Clinics

Clinics

Ieder jaar zijn er diverse clinics bij AV PEC 1910.
Lees verder

Loopsport

Baanatletiek

Van de Onstuimige Zevenheuvelenloop, de Stormloop tot de Dalli Run en de Diepe Hel.
Lees verder

Loopsport

CD Junioren

Van de Onstuimige Zevenheuvelenloop, de Stormloop tot de Dalli Run en de Diepe Hel.
Lees verder

Wil je een keer vrijblijvend mee trainen?

Schrijf je in en train een keer mee zodat je ziet hoe gezellig en gezond het is.

Ja, ik train graag een keer mee


Ogenblik a.u.b. ...