Lange Afstand: Eric en Cora Kloosterziel (Souplessemethode)

 

(METHODE VERHEUL/ SOUPLESSEMETHODE)

Doelgroep:    Prestatiegerichte wedstrijdlopers van 5 km tot en met de marathon. 
Categorieën:  senioren en masters (35+), mannen en vrouwen

Trainers:
Eric Kloosterziel
Cora Kloosterziel

Trainingsmethode:
De trainingsgroep van Eric Kloosterziel traint volgens de “trainingsmethode van Verheul” (Souplesse methode). Kenmerkend hierbij is dat er veel in intervalvorm wordt getraind. Deze worden in het algemeen met een lagere intensiteit gelopen dan veelal gebruikelijk. De te lopen trainingstijden tijdens de intervallen worden afgeleid van het
huidige 10km-prestatieniveau van de atleet. Hierdoor wordt (meestal) onder de verzuringsgrens getraind.  Doel hiervan is deze grens langzaam op te schuiven zodat de atleet minder snel oververmoeid raakt, en meer energie in de wedstrijd over heeft voor de laatste fase. Ook neemt de kans op blessures en over-training hierdoor af.
Lange langzame duurlopen worden in deze methode achterwege gelaten. Langere duurtrainingen vormen welliswaar een belangrijk deel van de training maar worden altijd uitgevoerd met wisselende intensiteit of als fartlek. Daarbij wordt beoogd het bewegingsapparaat beter te trainen om op een soepele, ontspannen, manier de wedstrijdsnelheid langer te kunnen vasthouden.
Het regelmatig lopen van wedstrijden (niet altijd op maximale intensiteit) is een ander belangrijk aspect van deze wijze van trainen.

Trainingen (3 Gezamenlijke trainingen per week):
Er wordt per maand een individueel trainingsschema opgesteld met 4 tot 5 trainingen per week, waarvan drie gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd:
Dinsdag en Donderdag 19:00 tot 20:30 uur, atletiekbaan of omgeving
Intervaltrainingen; Deze trainingen worden afwisselend op of buiten de ateletiekbaan van PEC uitgevoerd. Na gezamenlijk inlopen, losmakende-, spierversterkende- en lenigheidsoefeningen en coördinatieloopjes volgen "souplesse-intervallen" van (afwisselend) 200 tot 2000 mtr. Deze dienen te worden gelopen in een vanuit het huidige niveau berekend tempo. Variatie in pauzes, ondergrond en intensiteit vormen de basis voor aantrekkelijke en gevarieerde trainingen.
Zondag 09:00 tot 10:30/11:00 uur, training in bos/buitengebied
Bostraining in Hattem, Heerde of buitengebied Zwolle. Vaartspel- of heuvel- training, wisselende intensiteit, tempoduurlopen, of wedstrijd vervangende trainingen.

De overige trainingen (die individueel worden uitgevoerd) zijn ook gebaseerd op de methode van Verheul.
Kijk hier eens voor een voorbeeld van een trainingschema.
Het regelmatige lopen van wedstrijden of wedstrijdvervangende trainingen is een belangrijk onderdeel van de methode. De trainingsschema’s werken vaak naar speciale evenementen als de halve van Zwolle of een specifieke marathon toe.

Overige informatie:
De trainingsgroep is gericht op prestatiegerichte-/ wedstrijdlopers die minimaal 3 x per week gericht willen/ kunnen trainen en een basis(wedstrijd)niveau hebben van ca 50 minuten of sneller op de 10km . Er is veel aandacht voor het beter kunnen presteren in wedstrijden door het delen van tips en ervaringen door de trainers en de lopers onderling. 

Voor meer informatie:
Voel je je tot onze trainingsmethode aangesproken en wil je in onze groep meetrainen of het eerst een paar keer proberen? Kom op dinsdag of donderdag naar de Atletiekbaan aan de Urksteeg voor 19.00 en vraag even naar een van ons (Cora of Eric), of neem even vooraf contact op en stuur even een mailtje met je naam, leeftijd, (loop)ambities, huidig niveau, trainingsmogelijkheden. Een tijdje "proefdraaien" is altijd mogelijk.

Eric Kloosterziel, 06–1255 1290 of   kloosterziel@ziggo.nl



https://www.facebook.com/souplessegroep

 

 

Aankomende evenementen

30-12-2018, 10:00 uur

Eindejaarsloop

Schrijf je in

Wil je lekker meesporten? Schrijf je dan nu in

Waar kun je ons vinden?

Meer informatie over onze contact- en locatiegegevens

Atletiek. Wat is atletiek?

Atletiek is een oude sport waar de sporters (atleten) individueel
of in groepen (estafette en of clubcompetitie) presteren. 
Atletiek wordt zowel op de weg als op een atletiekbaan beoefend. Atletiek wordt wel 'de moeder der sporten' genoemd omdat het de menselijke basisbewegingen (lopen, springen, werpen) omvat.


Loopsport

Loopsport

Iedere beginnende en gevorderde loper kan terecht bij av PEC 1910.
Lees verder

Clinics

Clinics

Ieder jaar zijn er diverse clinics bij AV PEC 1910.
Lees verder

Loopsport

Baanatletiek

Van de Onstuimige Zevenheuvelenloop, de Stormloop tot de Dalli Run en de Diepe Hel.
Lees verder

Loopsport

CD Junioren

Van de Onstuimige Zevenheuvelenloop, de Stormloop tot de Dalli Run en de Diepe Hel.
Lees verder

Wil je een keer vrijblijvend mee trainen?

Schrijf je in en train een keer mee zodat je ziet hoe gezellig en gezond het is.

Ja, ik train graag een keer mee


Ogenblik a.u.b. ...