Nieuws overzicht avPEC1910

Sarah van Beilen naar EK onder 20 jaar in Zweden
   (17-07-2019)

Sarah is vandaag met teamNL vertrokken naar Borås in Zweden. Zij heeft woensdagochtend nog een laatste training en dan gaat zij donderdag om 17.00 uur beginnen met de qualificatiewedstrijd hoogspringen. Als zij van de 24 deelneemsters bij de beste 12 kan springen gaat zij naar de finale op zaterdag.
Gezien de seizoensprestaties van de andere 23 deelnemers is de kans niet heel groot dat Sarah de finale gaat halen, maar ja, je weet het maar nooit.
Voor Sarah is dit haar eerste internationale toernooi. Haar familie reisde vandaag af naar Zweden.
Het is donderdag live te volgen via https://www.eurovisionsports.tv of Eurosport 2
Van het evenement is ook een website waar de resultaten op komen te staan: https://www.boras2019.com
Persbericht in "De Swollenaar" >>>


download startlijst>>>>

 


Deel via:

(Terug naar boven)


High Trail Vanoise 2019
   (07-07-2019)

Voor sommige lopers is de uitdaging van een halve of hele marathon nog niet genoeg. Een viertal heren ging daarom de grote uitdaging aan om in Frankrijk een trail te lopen van 70 kilometer! De High Trail Vanoise in de Franse Alpen, een zeer uitdagende loop met veel hoogtemeters en en temperatuurverschillen. Hieronder een mooi verslag van de heren, die toch wel behoorlijk hebben afgezien, maar met een onvergetelijke ervaring weer thuiskomen!

Op zaterdag 6 juli hebben de AV PEC1910 leden, Kevin Diender, Patrick Grums, Gabriël Paardekooper en Renze Zijlstra de High Trail Vanoise in het gebied rond Val d'isère gelopen. Na de 53 km trail in de Dolemieten van vorig jaar was nu gekozen voor de 70km trail met 5200 hoogte meters (5,2 km klimmen)
Voor de start werd je trailvest gecontroleerd op extra kleding (broek, handschoenen,  zonnebril, cap, hoofdlamp, sneeuwkettingen schoenen), medische kit, hiking poles. 

Na de start om 4 uur op 1800 meter hoog ging het voorspoedig met hoofdverlichting richting de La Grande Motte. Hier kwamen we na 4 uren klimmen aan op een hoogte van 3500 meter. De eerste 19km zitten erop. In dit gebied werd nog geskied. Dit betekende dat we moesten klimmen en de dalen in de sneeuw. Een soort sneeuwkettingen om je schoenen waren dan ook verplicht. Het afdalen in de sneeuw was een uitdaging en velen gingen onderuit en gleden bewust en onbewust naar beneden.

Vervolgens werd de daling ingezet naar La Daille. Na 35km was hier weer een eet en drinkpost. Hier werd soep, vlees, kaas, zoetigheden, cake, water, cola uitgedeeld. Hier startte de tweede klim van 1000 meter over 4km (stijging dus van gemiddeld 25%). Dit leek onmogelijk, maar het is gelukt.

Belangrijk hierbij was dat bij iedere stap je geconcentreerd moest zijn, anders was het een grote kans dat je naar beneden valt. Via het meer van Sassiere werd de afdaling ingezet (19%) naar La Fornet. Inmiddels hadden we 50 km erop zitten. Tijdswinst boeken was hier onmogelijk vanwege rotsen, smalle paden.  In La Fonet was een tijdslimiet. Gabriël heeft deze op 20 min gemist en moest helaas stoppen van de organisatie. De overige drie zijn doorgegaan en alleen Renze heeft de volgende tijd barrière op 56km  op 5 minuten gehaald. Voor Renze begon toen de 3e klim van Col de l’ Iseran  (2700 hoogte), naar de gletsjer van Aiguille pres op 3300 hoogte. De wind trok flink aan en het was nodig om extra kleding aan te doen.  Aangezien de tocht 13 uren geleden gestart was, ging de vermoeidheid ook opspelen. Het was belangrijk om elke stap weer geconcentreerd te doen. Na het bereiken van de gletsjer werd het duidelijk dat Renze de laatste tijdslimiet niet ging halen. 

Na nog 3 km dalen in de sneeuw is Renze na 64km, na 4841 meter geklommen te hebben, door de organisatie weer teruggebracht naar de start. Hoewel we realiseren dat aan sportieve prestaties een grens zit, hebben we een goed gevoel aan de tocht overgehouden. 

 


Deel via:

(Terug naar boven)


AsRENdorp 2019
   (01-07-2019)

Ondanks de warmte in de straten van Assendorp stonden veel lopers aan de start voor de asRENdorp 2019. Een parcours van 2,5km met veel bochten, waar deelnemers 5 of 10km lopen. Onderweg was vooral veel gezelligheid met enthousiast publiek en muziek en verkoeling door middel van sproeiers en sponzen. Kortom, een feestje om te lopen! Bij de 10km was een mooi groen/wit podium: Kibrom Hadgu werd eerste in 35:48, Frank Eikenaar kwam als tweede over de finish bij de 10km in een tijd van 38:14 na een goed opgebouwde race. Er waren uiteraard nog vele AVPEC1910 lopers aanwezig, voor een mooi fotoverslag zie de foto's van Jan Burgman (waarvoor dank!) www.facebook.com/JanBurgmanFotografie 

 

Deel via:

(Terug naar boven)


Slotdag NK Junioren met ondankbare 4e plaats 200 meter Pierre ten Holder en een fenomenaal nieuw clubrecord
   (30-06-2019)

Met een Pierre ten Holder in topvorm op het NK 200 meter viel er vuurwerk te verwachten op de laatste dag van het NK Junioren. Dat kwam ook; Pierre kwam in de halve finale tot een dik nieuw pr van 21.52 seconden. Wat een verbetering van het clubrecord van Ludrick Berrenstein betekende van ruim een halve seconde.
In de series liet hij in totaal de derde tijd noteren en in de halve finale met dit nieuwe clubrecord kwam hij zelfs tot de tweede tijd..... Podiumkansen zou iedereen denken, ware het niet dat de concurrentie in de finale nog verder boven zichzelf kon uitstijgen. Met neme de winnaar  Onyema Adigida  van Phanos uit Amsterdam kwam tot een fenomenale 20.82 sec. Dat was meteen goed voor een officieus Nederlands record. De nummers twee en drie waren net iets langzamer dan de halve finaletijd van Pierre maar deze kon net dat extra niet meer leveren waardoor hij eindigde op de meest zure NK plek, de vierde. Toch nog met een tijd van 21.84 sec. Vermeld moet worden dat alle vier deze jongens sneller waren dan de aanvoerder van de ranglijst aller tijden.... Dat moet Pierre dus maar net weer treffen...helaas.
Een ongekend snelle avPEC sprinter dus die net buiten de medailles greep. We gaan de komende jaren wel zien wie van de  200 meter finalisten zich het beste kunnen ontwikkelen.
Bij goede trainingsinzet en goede opbouw van de trainingen heeft Pierre ongetwijfeld het talent om als senior bij de Nederlandse top aan te sluiten... waardoor hij tzt internationale toernooien zal kunnen gaan afreizen

Op dag drie van het NK kwam Owen Beuckens tot de beste acht bij het polsstokhoogspringen. Met 4.40 meter eindigde hij als zevende.

Voor alle overige prestaties van de PEC ers zie>>>>

Deel via:

(Terug naar boven)


Sarah van Beilen Nederlands Kampioene hoogspringen !
   (29-06-2019)

Bij het NK junioren A/B in Alphen  a/d Rijn moest het sterke voorseizoen van Sarah in eremetaal omgezet worden. Je zal het maar met deze druk moeten doen bij het hoogspringen.  Sarah van Beilen deed dit vandaag geweldig door ruimschoots als eerste te eindigen op het Hoogspringen meisjes B met 1.78 meter.
Daar waar de tegenstand nog moeite had met 1.72 meter, en dat waren niet de minste tegenstandsters zoals Fay Witte en Nina Borger, ging Sarah nog in de eerste poging over 1.75 meter. De 1.78 was na twee pogingen ook in-the-pocket en meer was niet nodig voor de winst. Haar  clubrecord van vorige week van 1.81 meter moet haar veel vertrouwen gegeven hebben.

Mooie prestaties waren er ook van A junior Pierre ten Holder die in de serie 100 meter al een PR liep van 10.96 sec. Met 11.01 sec plaatste hij zich in de halve finale nog voor de finale , maar daar bleek de tegenstand te sterk voor het podium. Een klasse 10.98 was voor de krachtsprinter van Avpec genoeg voor een vijfde plaats. Desalniettemin een prestatie van formaat. Het clubrecord van Ludrick Berrenstein naderde hij tot op 8-honderdste. Op de lange sprint, de 200 meter zou Pierre bijna zeker tot de finalisten kunnen behoren. Aan het einde van de zondag zullen we het weten.
Meerkamper Owen Beuckens kwam bij het hoogspringen Junioren A tot een nieuw PR met 1.96 meter. Dezelfde hoogte als de nummer drie,  Alleen had hij helaas op de 1.90 meter een poging meer nodig dan de nummer 3 waardoor hij het podium misliep.
Op de 800 meter kwam junior B Jarno Jansen met een knappe 2;03.62 tot een 6e plaats in de finale 800 meter.
Juniore B Maaike Geerling kwam in de finale 400 meter horden tot een vijfde plaats met 65.84  sec. 
Eem andere 5e plaats was weggelegd voor Nina Hol bij het kogelslingeren. Zij slingerde als B juniore de drie kilogram kogel naar 41.24 meter.
Het NK Junioren duurt tot en met zondag....
Overige uitslagen van PEC-ers>>>>

reacties en nieuwsfeiten naar >  vanderlucht@gmail.com

Deel via:

(Terug naar boven)


Tichelgatenloop
   (24-06-2019)

Om en nabij natuurgebied De Tichelgaten bij Herxen, werd 6 dagen na de halve alweer een loop georganiseerd. 
Jolanda Regout wist op de 5,6 km een prima 4e plek te behalen, in 25.54(brutotijd).
Marielle Super-Eikenaar werd 1e op de 10 km, in 46.08.

Deel via:

(Terug naar boven)


Sportrusten Marathonclinic
   (24-06-2019)

AV PEC 1910 start dit jaar met een marathonclinic op basis van sportrusten. Inmiddels zijn binnen PEC ervaringen opgedaan met de beginselen van sportrusten: diverse clinics (oa voor de 4 EM en halve marathon) zijn inmiddels georganiseerd.  Dit is wel de eerste keer dat de marathon clinic wordt georganiseerd. Ook elders is inmiddels heel veel ervaring opgedaan met de sportrusten schema's voor langere duurlopen.  Het blijkt dat vooral de recreatieve lopers goede ervaringen hiermee hebben en dat de kans op blessures minder is en de kwaliteit van het herstel beter is. Opvallend is verder dat tijdens de marathon de lopers ontspannender lopen, de kans het grootst is om de man met de hamer niet tegen te komen en dat er in het laatste deel (na de 30 kilometer) vaak nog energie over is om te versnellen.  

Wij kiezen ervoor om op basis van de marathonhartslag te lopen. De eerste training zullen wij op basis van een inspanningstest bepalen wat de marathonhartslag is. Het betekent dus, dat niet je marathon tempo bepalend is voor je trainingen.  Trainingen op hartslag in plaats van marathontempo heeft belangrijke voordelen: lichamelijke veranderingen (vermoeidheid, stress) of andere weersomstandigheden zullen lichamelijk effect hebben. Trainen op tempo houdt hier geen rekening mee, op hartslag trainen wel.    

In principe bestaat de sportrustentraining voor de marathon uit 4 trainingen per week:
- een training loop je intensief. Dit is een kortere afstand; de training loop je boven de marathonhartslag. 
- een training loop je heel rustig aan, vogeltjes kijken wordt dat ook wel genoemd: een heel rustige training die je zonder hartslagmeter loopt. Deze training kan ook een andere sport zijn: zwemmen, fietsen.
- twee trainingen loop je op marathonhartslag. Hoe hard je die trainingen loopt en op welke hartslag, verschilt per persoon. 

 Het schema gaat uit van een trainingsschema van 100 dagen.  Meer hierover lees je in het boekje "De marathon revolutie" van Stans van der Poel en Koen de Jong.
In ons schema hebben we een correctie aangebracht tov het schema dat in de "De marathon revolutie" is opgenomen: de 10 km voluit trainingen (die om de 3 weken worden gelopen) hebben wij vervangen door langere duurlopen. Uit eerdere ervaringen bij PEC met sportrusten marathon schema's blijkt dat dit belangrijke voordelen heeft: het lichaam wordt getest voor langere duurlopen en mentaal krijg je meer zelfvertrouwen.

Voor alle trainingen is de marathonhartslag de basis. De marathonhartslag bepalen we aan de hand van het omslagpunt. Net onder dit omslagpunt ligt de hartslag die je gedurende langere tijd kunt volhouden zonder te verzuren. Daarbij gaat het om een kleine zone van een hartslag of drie, vier. Dat vind je ook terug in de trainingen: 1 training in de week train je tegen de bovengrens van deze zone (iets kortere training op marathonhartslag); 1 training, de wat langere training, loop je op de ondergrens. Het is de kunst dat je door de trainingen met deze hartslagzone leert omgaan en (in de buurt) leert lopen.  Als dat lukt dan zal je merken dat je bij dezelfde hartslag steeds sneller gaat lopen. 

 Tijdens de wat langere duurlopen zullen we hiermee oefenen. Je leert dan in het begin met een wat lagere hartslag te lopen. Ook bij de marathon zal dat het geval moeten zijn. De kunst is dan dat je hartslag tot kilometer 30 ongeveer in de zone van je marathonhartslag uit je trainingen ligt. 

 Voorwaarden om deel te nemen:
Er zijn in principe 2 voorwaarden om deel te nemen:
- je kunt 10 km lopen binnen de 65 minuten
- je bent lichter dan je lengte in centimeters -100 + 10 %. 

 Om zeker te zijn dat je herstel tijdens de trainingen goed is (in je conditie opbouwt) moet je ook je rusthartslag bijhouden. Als deze  gelijk blijft of lager wordt, dan gaat het goed. Als je hartslag aanmerkelijk oploopt dan is het tijd dat je extra rust moet nemen. 

 Naast je hartslag is de manier van ademhalen tijdens het hardlopen en zijn ademhalingsoefeningen van belang. Ook daar gaan we mee aan de slag.

De clinic start op vrijdag 5 juli as met een korte training, waarbij het individuele omslagpunt (de hartslaggrens van de hardloopzones) wordt bepaald. Deelnemers worden verzocht op 5 juli om 19.30 uur bij AV PEC1910 aanwezig te zijn. 
Je kan je opgeven voor deze clinic bij: 

Manfred Reuvekamp, e mail: 
Peter van Koulil, e mail: 

 

 Jan ter Burg
Manfred Reuvekamp
Peter van Koulil

Deel via:

(Terug naar boven)

Toon Pagina: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - [Volgende >>]

Aankomende evenementen

12-09-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

10-10-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

12-10-2019, 09:00 uur

AV PEC Club Kampioenschappen

14-11-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

12-12-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

Schrijf je in

Wil je lekker meesporten? Schrijf je dan nu in

Waar kun je ons vinden?

Meer informatie over onze contact- en locatiegegevens

Atletiek. Wat is atletiek?

Atletiek is een oude sport waar de sporters (atleten) individueel
of in groepen (estafette en of clubcompetitie) presteren. 
Atletiek wordt zowel op de weg als op een atletiekbaan beoefend. Atletiek wordt wel 'de moeder der sporten' genoemd omdat het de menselijke basisbewegingen (lopen, springen, werpen) omvat.

Wil je een keer vrijblijvend mee trainen?

Schrijf je in en train een keer mee zodat je ziet hoe gezellig en gezond het is.

Ja, ik train graag een keer mee


Ogenblik a.u.b. ...