Tichelgatenloop
   (24-06-2019)

Om en nabij natuurgebied De Tichelgaten bij Herxen, werd 6 dagen na de halve alweer een loop georganiseerd. 
Jolanda Regout wist op de 5,6 km een prima 4e plek te behalen, in 25.54(brutotijd).

Deel via:

(Terug naar boven)


Sportrusten Marathoncinic
   (24-06-2019)

AV PEC 1910 start dit jaar met een marathonclinic op basis van sportrusten. Inmiddels zijn binnen PEC ervaringen opgedaan met de beginselen van sportrusten: diverse clinics (oa voor de 4 EM en halve marathon) zijn inmiddels georganiseerd.  Dit is wel de eerste keer dat de marathon clinic wordt georganiseerd. Ook elders is inmiddels heel veel ervaring opgedaan met de sportrusten schema's voor langere duurlopen.  Het blijkt dat vooral de recreatieve lopers goede ervaringen hiermee hebben en dat de kans op blessures minder is en de kwaliteit van het herstel beter is. Opvallend is verder dat tijdens de marathon de lopers ontspannender lopen, de kans het grootst is om de man met de hamer niet tegen te komen en dat er in het laatste deel (na de 30 kilometer) vaak nog energie over is om te versnellen.  

Wij kiezen ervoor om op basis van de marathonhartslag te lopen. De eerste training zullen wij op basis van een inspanningstest bepalen wat de marathonhartslag is. Het betekent dus, dat niet je marathon tempo bepalend is voor je trainingen.  Trainingen op hartslag in plaats van marathontempo heeft belangrijke voordelen: lichamelijke veranderingen (vermoeidheid, stress) of andere weersomstandigheden zullen lichamelijk effect hebben. Trainen op tempo houdt hier geen rekening mee, op hartslag trainen wel.    

In principe bestaat de sportrustentraining voor de marathon uit 4 trainingen per week:
- een training loop je intensief. Dit is een kortere afstand; de training loop je boven de marathonhartslag. 
- een training loop je heel rustig aan, vogeltjes kijken wordt dat ook wel genoemd: een heel rustige training die je zonder hartslagmeter loopt. Deze training kan ook een andere sport zijn: zwemmen, fietsen.
- twee trainingen loop je op marathonhartslag. Hoe hard je die trainingen loopt en op welke hartslag, verschilt per persoon. 

 Het schema gaat uit van een trainingsschema van 100 dagen.  Meer hierover lees je in het boekje "De marathon revolutie" van Stans van der Poel en Koen de Jong.
In ons schema hebben we een correctie aangebracht tov het schema dat in de "De marathon revolutie" is opgenomen: de 10 km voluit trainingen (die om de 3 weken worden gelopen) hebben wij vervangen door langere duurlopen. Uit eerdere ervaringen bij PEC met sportrusten marathon schema's blijkt dat dit belangrijke voordelen heeft: het lichaam wordt getest voor langere duurlopen en mentaal krijg je meer zelfvertrouwen.

Voor alle trainingen is de marathonhartslag de basis. De marathonhartslag bepalen we aan de hand van het omslagpunt. Net onder dit omslagpunt ligt de hartslag die je gedurende langere tijd kunt volhouden zonder te verzuren. Daarbij gaat het om een kleine zone van een hartslag of drie, vier. Dat vind je ook terug in de trainingen: 1 training in de week train je tegen de bovengrens van deze zone (iets kortere training op marathonhartslag); 1 training, de wat langere training, loop je op de ondergrens. Het is de kunst dat je door de trainingen met deze hartslagzone leert omgaan en (in de buurt) leert lopen.  Als dat lukt dan zal je merken dat je bij dezelfde hartslag steeds sneller gaat lopen. 

 Tijdens de wat langere duurlopen zullen we hiermee oefenen. Je leert dan in het begin met een wat lagere hartslag te lopen. Ook bij de marathon zal dat het geval moeten zijn. De kunst is dan dat je hartslag tot kilometer 30 ongeveer in de zone van je marathonhartslag uit je trainingen ligt. 

 Voorwaarden om deel te nemen:
Er zijn in principe 2 voorwaarden om deel te nemen:
- je kunt 10 km lopen binnen de 65 minuten
- je bent lichter dan je lengte in centimeters -100 + 10 %. 

 Om zeker te zijn dat je herstel tijdens de trainingen goed is (in je conditie opbouwt) moet je ook je rusthartslag bijhouden. Als deze  gelijk blijft of lager wordt, dan gaat het goed. Als je hartslag aanmerkelijk oploopt dan is het tijd dat je extra rust moet nemen. 

 Naast je hartslag is de manier van ademhalen tijdens het hardlopen en zijn ademhalingsoefeningen van belang. Ook daar gaan we mee aan de slag.

 Jan ter Burg
Manfred Reuvekamp
Peter van Koulil

Deel via:

(Terug naar boven)


Sarah van Beilen is de Nationale top bij het hoogspringen EN B-junioren plaatsen zich voor NK Teams
   (23-06-2019)

Bij de Clubcompetitie B juniorenwedstrijd in Drachten verbeterde Sarah van Beilen haar ongelooflijke hoogspringrecord nogmaals tot een geweldige 1.81 meter! Nog nooit sprong een meisje of vrouw van avPEC zo hoog.
Met deze hoogte staat zij als B juniore op de tweede plaats in de seizoenranglijst van de Nederlandse Senioren en verbetert zij haar kersverse clubrecord.
Zij presenteert zich daarmee als podiumkandidaat voor het NK Junioren en het NK senioren! Met deze hoogte sprong Sarah tevens de limiet voor het EK onder 20 jaar dat tussen 18 en 21 juli in het Zweedse Boras wordt gehouden. Sarah is daarmee  dan deelneemster aan het Nederlands team.

Op teamniveau presteerden de meisjes B junioren geweldig door nipt achter Groningen Atletiek te eindigen die na de eerste competitiewedstrijd op de landelijk tweede plaats staan. De avPEC-meiden staan nu landelijk negende waardoor zij automatisch geplaatst zijn voor de landelijke NK Finale in september!



Overige uitslagen PEC ers>>>
Link naar Nationale seizoensranglijst hoogspringen vrouwen>>>

Het meisjes  B junioren team

Deel via:

(Terug naar boven)


Halve Marathon en 4EM: Weer een feest voor de loopliefhebbers!
   (17-06-2019)

Er was weer lang naar uitgekeken door de atleten van AV PEC, maar afgelopen zaterdagavond was het dan eindelijk zover.
Onder het toeziend oog van duizenden enthousiaste toeschouwers konden de lopers in prima omstandigheden hun loopkunsten vertonen op de 4 Engelse Mijl of de Halve Marathon.

Op de 4EM was het Arne Mulder die zijn meerdere moest erkennen in Paul Zwama en Guillome Lorton. Na meerdere keren gewonnen te hebben werd het ditmaal een derde plek voor Arne.
Heel sterk liep ook Bas de Jong, die als 7e over de meet kwam. Sander Kloosterziel moest gas terug nemen met hamstringklachten en werd 17e in het sterke veld.
Sterk was ook het optreden van Tim Tadema. Met de nodige zenuwen in het lijf door alle publiciteit in de media vooraf liep de slechtziende Tim met zijn vaste begeleider Frank Eikenaar naar een nieuw PR op deze afstand. In 30:23 kwamen ze zij aan zij over de finish en dat betekende voor Tim een verbetering van ruim 3 minuten.
De wedstrijd bij de dames werd gewonnen door Tess Boekema. PEC atlete Joanne Lehr mocht de derde prijs in ontvangst nemen.
Opvallend was ook de grote groep jeugdige atleten uit de “stal” van Lars van Surksum. Mede daardoor werd het startvak voor een groot deel  groen/wit gekleurd. De jongelingen liepen sterk en menigeen eindigde voorin de wedstrijd. Een mooi vooruitzicht voor de toekomst!

Op de Halve Marathon liep Kibrom Hadgu bijna 1 ½ minuut van zijn PR af en finishte mooi voorin het veld, dat uiteraard werd gedomineerd door een hand vol ( nou ja… bus vol) Kenianen, Marokkanen en een Ugandees. In 1:16:31 kwam hij als 32e overall over de streep.
Minder voorin het veld, maar toch opvallend doordat velen de nieuwe clubkleding inmiddels dragen tijdens wedstrijden :-) , kwam een legioen PECcers voorbij door de straten van Zwolle. Onmogelijk om iedereen bij naam te noemen, maar de prestaties waren daar niet minder om.
Vele mooie foto’s (vaak gemaakt door Jan Burgman) circuleren inmiddels op internet (Facebook) en alle uitslagen zijn te vinden op
https://evenementen.uitslagen.nl/2019/halvemarathonzwolle/

Deel via:

(Terug naar boven)


Senioren competitie wedstrijd 2e Divisie 16-6-2019
   (13-06-2019)

Zondag 16 Juni 2019 vindt aan de Urksteeg in Zwolle de 3e  Senioren competitie wedstrijd in de 2e  divisie plaats.

  • Aanvang 11 uur  Jury vergadering
  • 11.15 uur ploegleiders overleg
  • aanvang wedstrijden 12.00 uur
  • Einde wedstrijd ca. 17 uur

De volledige chronoloog is bijgevoegd. 

Deel via:

(Terug naar boven)


Zwolse MudRun, Zaterdag 6 juli
   (08-06-2019)

Zaterdag 6 juli vindt bij Sportpark het Hoge laar opnieuw hét modderspektakel van Zwolle plaats. De Seven Stars Zwolse MudRun is voor jong en voor oud een sportieve belevenis. Iedereen vanaf 6 jaar is welkom om deel te nemen aan de modderrace. Samen met verschillende sportverenigingen organiseren wij dit evenement. Het ultieme teamuitje! Wij hopen dat er zoveel mogelijk teams meedoen.

De inschrijving voor de Seven Stars Zwolse MudRun is geopend. Opgeven kan via www.zwolsemudrun.nl

 Iedereen mag meedoen
Vorig jaar hebben 500 mensen deelgenomen aan de tweede editie van de Seven Stars Zwolse MudRun, een verdubbeling van het aantal deelnemers ten opzichte van de eerste editie. De Seven Stars Zwolse MudRun bestaat uit drie verschillende afstanden. Voor de echte bikkels is er de Master MudRun. Dit is een run van 5 km met circa 24 obstakels. Families kunnen deelnemen aan de Family MudRun. Dit is een run van 4 km met 20 obstakels. Voor de allerkleinsten is er een Kids MudRun van 1,5 km. Ook bedrijven en teams kunnen zich aanmelden om mee te doen aan de modderrace. De organisatie stelt samen met Craft dit jaar voor iedere deelnemer, groot of klein, kosteloos een shirt beschikbaar.

I care, I don’t give up
Deelnemers worden uitgedaagd om niet op te geven gedurende de race. Met 24 uitdagende obstakels, modder, hoogtes en het goede doel van het evenement in gedachten, is opgeven geen optie. De deelnemers lopen voor de Monicares Foundation. Zij geeft om en zorgt voor Zwolse gezinnen die het moeilijk hebben als gevolg van kanker of de ongeneeslijke ziekte van een van de kinderen of andere directe gezinsleden. Voor meer informatie kijk op: www.monicares.nl

Deel via:

(Terug naar boven)


Nk Medaille Sarah van Beilen en clubrecords - update foto Owen
   (02-06-2019)

Sarah van Beilen is dit weekend tweede geworden bij de NK Meerkamp in Amersfoort.
Met haar 7-kampscore van 5138 pt was haar zilveren plak bij de B-meisjes ook goed voor een nieuw clubrecord, dat stond op naam van Maureen Rots uit 2010 (5004 pt).
Owen Beuckens deed het als 1e jaars A junior uitstekend met een vierde plaats op de tienkamp.
Zijn wedstrijd leverde twee nieuwe clubrecords op bij A-junioren. Bovendien leverde hij 7 nieuwe persoonlijke records af.
Met de polsstok sprong hij over 4.53 mtr (record stond al op zijn naam met 4.30 mtr) en met de totaalscore van 6815 pt verpulverde hij het oude record uit 1987 van Gerben Klungel (6294). 

Owen Beuckens

Zie uitslagen>>>

 

Deel via:

(Terug naar boven)

Toon Pagina: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - [Volgende >>]

Aankomende evenementen

06-07-2019

Zwolse Mudrun

12-09-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

10-10-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

12-10-2019, 09:00 uur

AV PEC Club Kampioenschappen

14-11-2019, 19:45 uur

Baanloop 5 km

Schrijf je in

Wil je lekker meesporten? Schrijf je dan nu in

Waar kun je ons vinden?

Meer informatie over onze contact- en locatiegegevens

Atletiek. Wat is atletiek?

Atletiek is een oude sport waar de sporters (atleten) individueel
of in groepen (estafette en of clubcompetitie) presteren. 
Atletiek wordt zowel op de weg als op een atletiekbaan beoefend. Atletiek wordt wel 'de moeder der sporten' genoemd omdat het de menselijke basisbewegingen (lopen, springen, werpen) omvat.

Wil je een keer vrijblijvend mee trainen?

Schrijf je in en train een keer mee zodat je ziet hoe gezellig en gezond het is.

Ja, ik train graag een keer mee


Ogenblik a.u.b. ...